Jak porównywać wałki rozrządu?
Zastanawiasz się jak można porównać pomiędzy sobą wałki rozrządu? Poniżej znajdziesz odpowiedź na to pytanie.
Zawsze gdy podawany jest czas otwarcia wałków rozrządu, wyrażony jest on w stopniach. Jednak należy sprawdzić czy podawany jest również wznios zaworu dla którego mierzony jest ten czas otwarcia. Sama wartość wyrażona w stopniach bez podanego wzniosu nie mówi nic o „agresywności” wałków.
W naszych katalogach zawsze podajemy czas otwarcia dla wzniosu 0,1mm oraz 1mm. Dlaczego?
Ponieważ poniżej 1mm wzniosu nie wiele efektywnie się dzieje w silniku. Zawór przemieszcza się wolno, a przepływ jest niewielki.
Aby dobrze to zobrazować, wystarczy spojrzeć na nasze dwa modele wałków:
– 300° przy wzniosie 0.10mm // 12.95mm wznios maksymalny
– 299° przy wzniosie 0.10mm // 13.00mm wznios maksymalny
Na pierwszy rzut oka, oba profile wydają się praktycznie takie same. Więc można spodziewać się zbliżonych osiągów.
Jednak gdy dodamy sobie parametr jakim jest czas otwarcia przy wzniosie 1mm to wtedy otrzymamy pełen obraz:
– 300° przy 0.10mm // 263° przy 1.00mm// 12.95mm wznios maksymalny
– 299° przy 0.10mm// 274° przy 1.00mm // 13.00mm wznios maksymalny
Teraz widać że wałek rozrządu o czasie otwarcia 299° ma o 11° dłuższy czas otwarcia dla wzniosu powyżej 1mm niż wałek o czasie otwarcia 300°, i to jest to co silnik odczuje jako lepszy przepływ.
Gdy wydłużasz czasy otwarcia, zawsze jest to pewnego rodzaju kompromis pomiędzy osiągami w górnej partii obrotów a średniej i niskiej. Niestety z reguły jest to „zgniły” kompromis, tzn więcej tracimy na dole niż zyskamy na górze. Dlatego też nasze wałki mają możliwie najkrótsze czasy otwarcia ale szybko osiągają wysokie wzniosy zaworowe tak aby uzyskać maksymalne przepływy.
Zatem jeśli chcecie porównywać nasze wałki z konkurencją, to z reguły my mamy krótsze czasy otwarcia przy wzniosie 0,1mm, ale dłuższe dla 1mm. A czas otwarcia przy 1mm to jest to co silnik widzi jako lepsze osiągi.